.woocommerce-product-gallery{ opacity: 1 !important; }Sposób na dobry PR firmy - Fundacja CODE:ME
0

Marcin Młyński · 12 maj 2020

Sposób na dobry PR firmy

Rynek branży IT w Polsce rozwija się w bardzo szybkim tempie, co wiąże się z nowymi trendami i rozwiązaniami, do których należy się jak najszybciej przystosować, aby nie wypaść z obiegu.

Background image shapeSposób na dobry PR firmy

Nie można zapominać o tym, że niezależnie od branży, istotne jest śledzenie zmian na rynku i jak najszybsze reagowanie na nie. Konkurencja nie śpi i w każdej chwili może wykorzystać opóźnienie w działaniu i zyskać nad tobą przewagę, a co za tym idzie – wiąże się to nie tylko z utratą klientów, ale też potencjalnych i obecnych kontrahentów.

Na przestrzeni ostatnich kilku lat można zaobserwować wzrost zainteresowania budowaniem pozytywnego wizerunku firmy zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, co odnosi się nie tylko do największych, ale także tych mniejszych firm. Mówi się, że jak cię widzą, tak cię piszą, a branża IT nie jest w tym przypadku wyjątkiem od reguły. Warto zatem wspierać niekomercyjne inicjatywy takie jak hackathony, eventy dla początkujących programistów czy też hackerspace’y.

Budowanie pozytywnego wizerunku

Chcąc budować pozytywny wizerunek firmy, należy zacząć od tego, czym on właściwie jest. Pod tym pojęciem kryje się wiele składowych, które w połączeniu ze sobą dają oczekiwany przez nas efekt. Krótko mówiąc, wizerunek firmy to wszelkie wyobrażenia, oczekiwania, a także odbiór naszej działalności przez osoby z zewnątrz, jak i wewnątrz.

Przede wszystkim chodzi o przedstawienie organizacji tak, jak chcielibyśmy, aby była ona odbierana przez innych. Zatem, by przedsiębiorstwo we wszystkich aspektach swojej obecności na rynku, odbierane było przez otoczenie pozytywnie, każdy członek zespołu musi włożyć w to sporo pracy.

Dobry PR to sprawa całej organizacji, nie tylko działu Public Relations

Istotne jest, aby pamiętać, że kwestią PR’u wbrew pozorom nie zajmuje się tylko dział marketingowy i Public Relations, ale cała organizacja. Kierując się myślą, że każdy jest kowalem własnego losu – to od ciebie zależy, jak twoja firma będzie postrzegana przez innych. Ważne, aby wizerunek, który kreujesz, był tożsamy z wyznawanymi przez twoje przedsiębiorstwo zasadami, regułami i wartościami, bo kłamstwo – wbrew pozorom – ma krótkie nogi. Zatem jak znaleźć złoty środek? Tu ślemy małą podpowiedź – jest nim zróżnicowanie działalności na wielu płaszczyznach, o czym mowa będzie w dalszej części artykułu.

Świadome budowanie marki

Jeżeli wiesz, jak istotne jest kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa, nie możesz zapominać o świadomym budowaniu marki. Musisz ustalić co, kiedy i komu chcesz zaprezentować. Branding to zespół czynności, które skutkują tym, że klienci, kontrahenci i potencjalne grono nabywców kojarzą i utrwalają sobie w pamięci daną firmę, produkt lub usługę z wartościami i cechami charakterystycznymi organizacji.

Każdy przedsiębiorca chce, aby jego działalność przynosiła więcej zysków, niż strat, pozyskiwała nowych klientów i sponsorów, nie tracąc przy tym obecnych. Dlaczego można zyskać na kreowaniu marki? Tworzysz społeczność osób, które zawsze będą do ciebie wracały, mając wybór – zawsze wybiorą twój produkt lub usługę, zyskujesz ich lojalność i cały czas powinieneś starać się, aby tego zaufania nie stracić. Najważniejszą zaletą brandingu jest to, że pomimo chwilowych problemów przedsiębiorstwa, czy to finansowych, czy pod wpływem konkurencji i zmian na rynku, większość osób oddanych marce nie zrezygnuje z niej tak prędko.

Jak zabrać się do budowania marki? Wyznacz kilka kamieni milowych oraz szczegółowych czynności, które wchodzą w ich skład. Opracowanie strategii przyniesie ci swobodę w działaniu i świadomość, że wiesz co i jak masz zrobić. Warto podjąć działania marketingowe w social media, zadbać o jakość oferowanej usługi lub produktu, postawić na efektywną obsługę klienta tak, aby dać im poczucie bezpieczeństwa i świadomość, że są stawiani na pierwszym miejscu. Nie zapominaj o swoich pracownikach i sobie. Człowiek uczy się całe życie, a przy ciągłej zmienności, która charakteryzuje rynek IT, warto jest inwestować w rozwój.

To jak firma odbierana jest na zewnątrz zależy w dużym stopniu od tego, jak wygląda sytuacja w jej wnętrzu. To ty i twoi pracownicy reprezentujecie wizję, misję i cele firmy na co dzień. Czy to wystarczy? Otóż niekoniecznie. Coraz więcej przedsiębiorstw stawia na działalność społeczną, aktywizację młodzieży, wsparcie nowych i obecnych pracowników. Można to nazwać chwilowym trendem, ale prawda jest taka, że wsparcie lokalnych inicjatyw może przynieść korzyści całemu społeczeństwu, a myśląc samolubnie – i tobie.

Zaangażuj się w lokalne inicjatywy

Myśląc postępowo, nie powinieneś zapominać o Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR), której założenia przyniosą nie tylko pozytywne skutki społeczeństwu, ale także sprawią, że Twoja działalność będzie niosła długofalowe korzyści także dla ciebie i twoich pracowników.

CSR to tworzenie wartości zarówno dla przedsiębiorstwa, ale także jego interesariuszy, przy czym jedno nie wyklucza drugiego. Oznacza to, że działanie firmy wiąże się z ponoszeniem odpowiedzialności nie tylko w charakterze ekonomiczno-prawnym, ale także społecznym. Sprowadza się ono między innymi do tego, że przedsiębiorcy są zobligowani do podnoszenia standardów pracy pod względem etyki, publikowania raportów społecznych, ponoszenia odpowiedzialności za pracowników, tworzenia rozwiązań wspierających rozwiązywanie problemów społeczeństwa, a także przyczyniania się do zrównoważonego rozwoju (takiego, który nie ogranicza zaspokajania potrzeb obecnego pokolenia i jednocześnie nie szkodzi przyszłym pokoleniom). Dzięki takim działaniom, między innymi, wzrasta rozpoznawalność przedsiębiorstwa oraz liczba zapytań ofertowych i sponsoringowych. Warto dodać, że powinno się uwzględnić przyszłe działania na rzecz społeczności, środowiska i interesariuszy już na etapie tworzenia strategii.

CSR to nie smutna konieczność, a sposób zaangażowania całej firmy w coś wartościowego

Pamiętaj, że działając na rynku lokalnym masz wpływ na to, co bezpośrednio dotyczy twojej firmy i społeczności cię otaczającej. Dodatkową wartość tworzysz także dla swoich pracowników i siebie dlatego, że firma, która wspiera takie inicjatywy jak wymienione poniżej, może się w tych działaniach również realizować i rozwijać. Pamiętaj, że inwestujesz w rozwój ludzi, którzy są oddani swojej pracy stwarzasz im nowe możliwości na poszerzanie kreatywności i zdobywanie wiedzy i doświadczenia. Jest to korzystne, gdyż prędzej czy później zaowocuje to konkretnymi efektami.

Przykładem zaangażowania twojego przedsiębiorstwa może być między innymi hackaton. Jest to wyjątkowe wydarzenie skierowane głównie do programistów, w którego trakcie zarówno osoby pracujące w branży, jak i te dopiero stawiające swoje pierwsze kroki w IT mogą wspólnie zastanowić się nad rozwiązaniem określonego problemu.

Hackatony są powiązane z eventami dla początkujących programistów, gdyż otwierają drzwi przed tymi, którzy chcą się przebranżowić, ale także zdobyć nowe umiejętności, doświadczenie, czy też zbudować sieć kontaktów.

Natomiast hackerspace jest przestrzenią łączącą pasjonatów technologii. To przestrzeń, także fizyczna, w której spotykają się, by razem rozwijać się i tworzyć nowe rzeczy.

Jak wspieranie tych inicjatyw ma wesprzeć budowanie dobrego PR’u? Dzięki takim działaniom świadomie budujesz swoją markę, czyli kreujesz i utrzymujesz pozytywny wizerunek w umysłach obecnych i potencjalnych klientów, a także otwierasz sobie furtkę z możliwościami dotarcia do doświadczonych programistów i testerów, z którymi współpraca może przynieść owocne efekty. Ponadto masz dostęp do informacji związanych z oczekiwaniami przyszłych i obecnych testerów i programistów, bezpośrednio poznasz nowe trendy i rozwiązania, a przede wszystkim stworzysz sieć kontaktów z osobami, które kochają to, co robią i robią to naprawdę świetnie!

Zatem czym jest PR i dlaczego warto budować go w dobry sposób?

Kształtowanie stosunków i relacji społecznych przedsiębiorstwa z jego otoczeniem nazywane jest Public Relations – potocznie zwane PR’em. W głównej mierze jednym z jego założeń jest dążenie do harmonii pomiędzy organizacją, pracownikami, klientami, społecznością i ogólnie rzecz ujmując bliższym i dalszym otoczeniem, w celu utrzymania wysokiej jakości stosunków między podmiotami.

W przypadku wykorzystania PR’u w sferze marketingu za jeden z głównych celów uznaje się kreowanie wizerunku danej firmy lub organizacji poprzez przekazywanie otoczeniu informacji na jej temat, związanych z jej produktami i usługami. Tworzenie dobrego PR’u jest inwestycją, która z czasem się zwraca i generuje zyski. Warto prowadzić dialog ze społecznością, a nie tylko komunikować – pozwoli to na nawiązanie bliższych i bardziej efektywnych relacji, a także da nam feedback związany z oddziaływaniem naszych działań na innych i skutkiem jaki za sobą niosą.

Reasumując…

W ciągłym biegu i rutynie nie można zapominać o tym, że nie ważne jest to ile posiadamy, ale to, co dajemy od siebie i jak się tym dzielimy z innymi. Dlatego pamiętaj o tym, aby twoje przedsiębiorstwo nie tylko w teorii było otwarte i nowoczesne, szczególnie jeżeli chodzi o działania niekomercyjne, ale także w praktyce. W osiągnięciu tego celu pomoże ci wspieranie rozwoju zawodowego osób młodych, tak aby swobodnie mogły poradzić sobie na rynku pracy.

Prev arrow icon
Next arrow icon
Powrót