Europejski akt o dostępności / Europejska ustawa o dostępności (European Accessibility Act, EAA) ma to zmienić. Jest to dyrektywa Unii Europejskiej (2019/882), której celem jest ujednolicenie wymagań dostępności cyfrowej na terenie państw członkowskich UE. EEA wchodzi w życie od czerwca 2025 roku, zmuszając firmy i instytucje do dostosowania swoich rozwiązań do standardów dostępności.
Europejska ustawa o dostępności
Nie jest to jedynie regulacja prawna. To realny krok w stronę bardziej inkluzywnej i bardziej sprawiedliwej cyfryzacji. Dla sektora IT, e-commerce, finansów i administracji publicznej oznacza to konieczność wdrożenia rozwiązań, które ułatwią korzystanie z technologii osobom z niepełnosprawnościami, seniorom oraz wszystkim tym, którzy napotykają bariery w świecie cyfrowym.
Dostępność to usuwanie barier i tworzenie równych szans, aby każdy, niezależnie od niepełnosprawności, mógł swobodnie korzystać z informacji, usług i produktów, czyniąc życie prostszym i pełniejszym.
Kogo dotyczy Europejski Akt o Dostępności?
Nowe przepisy obejmą wiele sektorów i usług cyfrowych w Unii Europejskiej. Obowiązkiem dostosowania się do wymogów EAA zostaną objęte:
- Branża IT i software development – dostawcy stron internetowych, aplikacji mobilnych, bankomatów, biletomatów, terminali samoobsługowych i wszelkich rozwiązań cyfrowych muszą zapewnić ich dostępność zgodnie z wytycznymi. Tak naprawdę, każda nowa aplikacja wchodząca na rynek europejski musi spełnić standardy, a obecnie istniejące rozwiązania mają ograniczony czas na wdrożenie zmian.
- E-commerce – wszystkie platformy sprzedażowe, zarówno duże marketplace’y, jak i sklepy internetowe, będą musiały zadbać o pełną dostępność swoich witryn i aplikacji.
- Sektor finansowy – banki i instytucje finansowe oferujące bankowość internetową i mobilną zostają zobowiązane do zapewnienia dostępności swoich systemów.
- Transport i turystyka – przewoźnicy lotniczy, kolejowi, autobusowi oraz agencje turystyczne działające online muszą dostosować swoje systemy rezerwacyjne i informacyjne.
- Administracja publiczna – strony internetowe i e-usługi urzędów oraz innych instytucji państwowych zostaną objęte regulacjami.
- Numery alarmowe – w szczególności dostępność numeru ratunkowego 112.
- Media społecznościowe – platformy społecznościowe będą musiały dostosować swoje interfejsy do standardów dostępności.
Jakie wymagania muszą spełnić firmy?
Europejski Akt o Dostępności definiuje najważniejsze wymagania dotyczące cyfrowej dostępności, które obejmują m.in.:
- Przejrzystą i zrozumiałą komunikację.
- Alternatywne sposoby prezentacji treści (tekst, dźwięk, obraz).
- Czytelność interfejsów (kontrast, odpowiednie fonty, przejrzystość).
- Dostosowanie do technologii asystujących.
- Przyjazność dla użytkownika – intuicyjność i przewidywalność interfejsów.
„Technologia może zwiększać, ale też zmniejszać dostępność. Nieprzemyślane bądź nieprzetestowane rozwiązania technologiczne zamiast poszerzyć grono użytkowników, mogą okazać się barierą nie do pokonania. Przykładem niech będzie dotykowy domofon, z którego nie może skorzystać osoba z niepełnosprawnością wzrokową albo sklep samoobsługowy, w którym osoba na wózku nie sięgnie do produktów.”
~ Sylwia Błach

Standardy dostępności stron internetowych
Jednym z kluczowych elementów wdrażania EAA jest dostosowanie stron internetowych i aplikacji do standardów WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Najnowsza wersja tych wytycznych, WCAG 2.2, określa konkretne zasady, które powinny spełniać serwisy internetowe, aby były dostępne dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Obejmuje to m.in.:
- Nawigację bez użycia myszki.
- Odpowiednie kontrasty i czytelne fonty.
- Opisy alternatywne dla grafik i multimediów.
- Intuicyjny i przewidywalny układ strony.
- Możliwość powiększania treści bez utraty funkcjonalności.
Zobacz: Kurs Dostępność cyfrowa i WCAG 2.2
Inwestycja w dostępność to inwestycja w przyszłość
Choć wdrożenie dostępności cyfrowej wymaga pewnych inwestycji, w dłuższej perspektywie przynosi wiele korzyści. Firmy, które dostosują swoje produkty i usługi do nowych regulacji, mogą liczyć na:
- Większy zasięg i nowych klientów – otwarcie się na osoby z niepełnosprawnościami i seniorów.
- Lepszą reputację marki – organizacje dbające o inkluzywność są postrzegane jako bardziej odpowiedzialne społecznie.
- Zwiększenie innowacyjności – zgodność z dostępnością często prowadzi do usprawnień w UX/UI.
- Uniknięcie kar finansowych – firmy, które nie dostosują się do przepisów, mogą być narażone na sankcje.
Dostępność cyfrowa powinna być elementem nowoczesnej strategii biznesowej, który sprzyja innowacjom i wzrostowi konkurencyjności.
„…okazuje się, że technologie z założenia nie są projektowane dla osób niepełnosprawnych, a potem trzeba kombinować „jak naprawić problem”.
A gdyby stosowano filozofię uniwersalnego projektowania…”(?)
~ Sylwia Błach (wywiad HomoDigital)
Wdrożenie zmian zgodnych z EAA wymaga jednak solidnej wiedzy na temat standardów dostępności. Jeśli chcesz przygotować swoją firmę na nadchodzące regulacje i poznać praktyczne zasady WCAG 2.2, zapraszamy na nasz kurs dostępności cyfrowej. Dowiesz się, jak tworzyć bardziej inkluzywne rozwiązania i dostosować swoje produkty do nowych wymagań.
Dbaj o dostępność ! To nie tylko obowiązek, ale także odpowiedzialność społeczna każdego biznesu!
Szukasz szkolenia z dostępności cyfrowej dopasowanego do potrzeb Twojej firmy?