Fundacja CODE:ME · 20 marca 2025

Europejski Akt o Dostępności (EAA) – co to jest i kogo dotyczy?

Temat dostępności cyfrowej jest wciąż za mało popularny. Z jednej strony, wiemy, że technologia rozwija się w zawrotnym tempie i oferuje nam ogromne możliwości. Z drugiej – czy wszyscy naprawdę mają do nich równy dostęp?

Europejska ustawa o dostępności (European Accessibility Act)

Europejski akt o dostępności / Europejska ustawa o dostępności (European Accessibility Act, EAA) ma to zmienić. Jest to dyrektywa Unii Europejskiej (2019/882), której celem jest ujednolicenie wymagań dostępności cyfrowej na terenie państw członkowskich UE. EEA wchodzi w życie od czerwca 2025 roku, zmuszając firmy i instytucje do dostosowania swoich rozwiązań do standardów dostępności.

Europejska ustawa o dostępności

Nie jest to jedynie regulacja prawna. To realny krok w stronę bardziej inkluzywnej i bardziej sprawiedliwej cyfryzacji. Dla sektora IT, e-commerce, finansów i administracji publicznej oznacza to konieczność wdrożenia rozwiązań, które ułatwią korzystanie z technologii osobom z niepełnosprawnościami, seniorom oraz wszystkim tym, którzy napotykają bariery w świecie cyfrowym.

Dostępność to usuwanie barier i tworzenie równych szans, aby każdy, niezależnie od niepełnosprawności, mógł swobodnie korzystać z informacji, usług i produktów, czyniąc życie prostszym i pełniejszym.

Kogo dotyczy Europejski Akt o Dostępności?

Nowe przepisy obejmą wiele sektorów i usług cyfrowych w Unii Europejskiej. Obowiązkiem dostosowania się do wymogów EAA zostaną objęte:

  • Branża IT i software development – dostawcy stron internetowych, aplikacji mobilnych, bankomatów, biletomatów, terminali samoobsługowych i wszelkich rozwiązań cyfrowych muszą zapewnić ich dostępność zgodnie z wytycznymi. Tak naprawdę, każda nowa aplikacja wchodząca na rynek europejski musi spełnić standardy, a obecnie istniejące rozwiązania mają ograniczony czas na wdrożenie zmian.
  • E-commerce – wszystkie platformy sprzedażowe, zarówno duże marketplace’y, jak i sklepy internetowe, będą musiały zadbać o pełną dostępność swoich witryn i aplikacji.
  • Sektor finansowy – banki i instytucje finansowe oferujące bankowość internetową i mobilną zostają zobowiązane do zapewnienia dostępności swoich systemów.
  • Transport i turystyka – przewoźnicy lotniczy, kolejowi, autobusowi oraz agencje turystyczne działające online muszą dostosować swoje systemy rezerwacyjne i informacyjne.
  • Administracja publiczna – strony internetowe i e-usługi urzędów oraz innych instytucji państwowych zostaną objęte regulacjami.
  • Numery alarmowe – w szczególności dostępność numeru ratunkowego 112.
  • Media społecznościowe – platformy społecznościowe będą musiały dostosować swoje interfejsy do standardów dostępności.

Europejska ustawa o dostępności

Jakie wymagania muszą spełnić firmy?

Europejski Akt o Dostępności definiuje najważniejsze wymagania dotyczące cyfrowej dostępności, które obejmują m.in.:

  • Przejrzystą i zrozumiałą komunikację.
  • Alternatywne sposoby prezentacji treści (tekst, dźwięk, obraz).
  • Czytelność interfejsów (kontrast, odpowiednie fonty, przejrzystość).
  • Dostosowanie do technologii asystujących.
  • Przyjazność dla użytkownika – intuicyjność i przewidywalność interfejsów.

„Technologia może zwiększać, ale też zmniejszać dostępność. Nieprzemyślane bądź nieprzetestowane rozwiązania technologiczne zamiast poszerzyć grono użytkowników, mogą okazać się barierą nie do pokonania. Przykładem niech będzie dotykowy domofon, z którego nie może skorzystać osoba z niepełnosprawnością wzrokową albo sklep samoobsługowy, w którym osoba na wózku nie sięgnie do produktów.”

~ Sylwia Błach

Standardy dostępności stron internetowych

Jednym z kluczowych elementów wdrażania EAA jest dostosowanie stron internetowych i aplikacji do standardów WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Najnowsza wersja tych wytycznych, WCAG 2.2, określa konkretne zasady, które powinny spełniać serwisy internetowe, aby były dostępne dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Obejmuje to m.in.:

  • Nawigację bez użycia myszki.
  • Odpowiednie kontrasty i czytelne fonty.
  • Opisy alternatywne dla grafik i multimediów.
  • Intuicyjny i przewidywalny układ strony.
  • Możliwość powiększania treści bez utraty funkcjonalności.

Zobacz: Kurs Dostępność cyfrowa i WCAG 2.2

Inwestycja w dostępność to inwestycja w przyszłość

Choć wdrożenie dostępności cyfrowej wymaga pewnych inwestycji, w dłuższej perspektywie przynosi wiele korzyści. Firmy, które dostosują swoje produkty i usługi do nowych regulacji, mogą liczyć na:

  • Większy zasięg i nowych klientów – otwarcie się na osoby z niepełnosprawnościami i seniorów.
  • Lepszą reputację marki – organizacje dbające o inkluzywność są postrzegane jako bardziej odpowiedzialne społecznie.
  • Zwiększenie innowacyjności – zgodność z dostępnością często prowadzi do usprawnień w UX/UI.
  • Uniknięcie kar finansowych – firmy, które nie dostosują się do przepisów, mogą być narażone na sankcje.

Dostępność cyfrowa powinna być elementem nowoczesnej strategii biznesowej, który sprzyja innowacjom i wzrostowi konkurencyjności.

„…okazuje się, że technologie z założenia nie są projektowane dla osób niepełnosprawnych, a potem trzeba kombinować „jak naprawić problem”.
A gdyby stosowano filozofię uniwersalnego projektowania…”(?)
~ Sylwia Błach (wywiad HomoDigital)

Wdrożenie zmian zgodnych z EAA wymaga jednak solidnej wiedzy na temat standardów dostępności. Jeśli chcesz przygotować swoją firmę na nadchodzące regulacje i poznać praktyczne zasady WCAG 2.2, zapraszamy na nasz kurs dostępności cyfrowej. Dowiesz się, jak tworzyć bardziej inkluzywne rozwiązania i dostosować swoje produkty do nowych wymagań.

Dbaj o dostępność ! To nie tylko obowiązek, ale także odpowiedzialność społeczna każdego biznesu!

Szukasz szkolenia z dostępności cyfrowej dopasowanego do potrzeb Twojej firmy?

Darmowa wycena szkolenia dla Twojej firmy